• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Vad glad jag blir av att höra hur du känner, för egen del kommer den lättnaden nog inte komma förrän efteråt. När oket har släppt från mina axlar.

Jag har iofs haft skulder i många år men under lång tid var dom ändå under kontroll trots ett pågående spelmissbruk som jag inte riktigt insåg att jag var i ”där och då”. Min okontrollerade skuldbörda har väl pågått i ca 2 år med löneutmätning och den baletten innan jag fick skuldsanering. Men jag kände mig konstigt nog mer fri innan jag släppte allt än vad jag gör nu (även om pengamässigt inte så var fallet). Jag jobbade 130% tills spelet gjorde att jag inte kunde hålla det över ytan längre. Men jag kände ändå att jag hade mer kontroll då än vad jag har nu.

Jag vet att det är ett slutdatum på den här processen och jag kanske underskattar den känslan ibland men det är förmodligen för att jag inte spelar längre, för innan spelet kom in i min värld hade jag inga som helst problem med ekonomin och det har jag inte nu längre heller, tack vare att jag slutat.

Känslan av att vara kontrollerad kommer nog inte försvinna förrän om 2 1/2 år och då ska jag fira friheten!

Ursäkta för långt och kanske intetsägande innehåll, det är bara skönt att prata med människor i liknande situation. Något jag har märkt med min omgivning är att ingen kan omöjligt sätta sig in i den situationen det innebär
att genomgå en skuldsanering utan att själv ha gjort det. Ibland behöver man likasinnade som vet vad man går igenom. <3

Sweetie, jag köper ditt resonemang till fullo... vi är alla olika och hanterar saker & ting olika...

För mig var de dock tvärtom - att vara såå skuldsatt som jag var - var absolut horribelt. Hade extrem ångest när fakturorna ramlade in... Mot slutet... fick ja knappt luft och det kändes som en snara som drogs hårdare åt min strupe för var månad som gick...

Jag levde oxå med löneutmätning under ca 8 månader, men jag tror ärligt talat att jag hade tappat min mentala hälsa om de hade pågått under flera år... Jag hade aldrig fixat det ! Jag hade fullständigt gått under.

Nu är situationen helt annorlunda med skuldsanering. Jag gör ”rätt” för mig i enlighet med min betalplan och som alla mina borgenärer har godkänt.

Jag sparar det jag kan tack vare betalfria månader samt lite extra i form av semesterersättning samt milersättning.

Nu äntligen LEVER JAG IGEN!!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Sweetie, jag köper ditt resonemang till fullo... vi är alla olika och hanterar saker & ting olika...

För mig var de dock tvärtom - att vara såå skuldsatt som jag var - var absolut horribelt. Hade extrem ångest när fakturorna ramlade in... Mot slutet... fick ja knappt luft och det kändes som en snara som drogs hårdare åt min strupe för var månad som gick...

Jag levde oxå med löneutmätning under ca 8 månader, men jag tror ärligt talat att jag hade tappat min mentala hälsa om de hade pågått under flera år... Jag hade aldrig fixat det ! Jag hade fullständigt gått under.

Nu är situationen helt annorlunda med skuldsanering. Jag gör ”rätt” för mig i enlighet med min betalplan och som alla mina borgenärer har godkänt.

Jag sparar det jag kan tack vare betalfria månader samt lite extra i form av semesterersättning samt milersättning.

Nu äntligen LEVER JAG IGEN!!!

På tal om något helt annat, du verkar ju vara en underbar person! :faceheart:

Jag förstår din känsla också och jag hade nog i ärlighetens namn inte heller stått ut med ett liv med utmätning på obestämd tid. Såklart är skuldsanering räddningen för många av oss! :folded:

Jag ska låta min tacksamhet som jag faktiskt känner ta större plats i vardagen så kanske jag också kommer känna mig fri innan den ultimata friheten sköljer över mig! :face3hearts:
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag känner som du @Kimsan72 även om jag i perioder känner mig som en fånge.
Har dock hittat en ny hobby som gett mig ny energi och bättre mående, cykling.
Detta har gjort att jag nu investerade i en ny cykel som kostade en del pengar. Bästa känslan var att betala den direkt för sparade pengar!
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Låt mig dock tydligt göra gällande att jag förringar ingens känslor gällande processen med skuldsanering.
Vi upplever allt olika och jag har den allra största respekten för inte minst, alla de med skuldsanering som lever i familjer med andra att ta hänsyn till... Då blir det nog väldans tungt. :(

Jag har ”bara” mig själv att ta hänsyn eftersom min dotter flyttade hemifrån precis när min skuldsanering startade. Det underlättar !

På tal om min dotter... hon var en riktig ”slösa” som sin mor tidigare, men när hon dessvärre såg alla inkassobrev, KF brev som fick vår brevlåda att krampa - när hon såg sin mamma kräla på golvet i förtvivlan, så vände hon sitt beteende som en hand vänder...

ALDRIG någonsin skulle hon bli som sin mamma... Idag sitter min 21-åriga dotter med över 100tkr i sparkapital, bra boende och bra arbete...

Vet Ni vad ? För mig är det värt hela denna jäkla resa - att min dotter förändrade sitt penga beteende !!! :) Jag är sååå otroligt stolt över henne !
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Vi upplever allt olika och jag har den allra största respekten för inte minst, alla de med skuldsanering som lever i familjer med andra att ta hänsyn till... Då blir det nog väldans tungt. :(
Får man fråga hur du menar? Om du menar att ha råd med saker så tror jag utmätning/sanering är en räddning för många.

Jag har familj och hr dom senaste 6-7 åren levt med ca 2000kr/mån, ner till att gå back 5-10.000 varje månad. Med en sanering skulle jag ha 14.000 kvar efter allt är betalt inkl betalningen till skusan. Jag har aldrig i mitt liv haft så mycket pengar kvar på en lön så hur sjukt det än låter är utmätning/sanering min räddning för att kunna ge mina barn allt dom vill ha
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Får man fråga hur du menar? Om du menar att ha råd med saker så tror jag utmätning/sanering är en räddning för många.

Jag har familj och hr dom senaste 6-7 åren levt med ca 2000kr/mån, ner till att gå back 5-10.000 varje månad. Med en sanering skulle jag ha 14.000 kvar efter allt är betalt inkl betalningen till skusan. Jag har aldrig i mitt liv haft så mycket pengar kvar på en lön så hur sjukt det än låter är utmätning/sanering min räddning för att kunna ge mina barn allt dom vill ha

Jag håller med Dig i det mesta du skriver, men att kunna ge dina barn ”allt dom vill ha” under pågående löneutmätning/skuldsanering är nog en liten överdrift eller så har dom ovanligt små pretentioner/krav... :)
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Idag togs en kreditupplysning på mig och ångesten är total. (Jag vet att dom kommer ta upplysningar genom hela skuldsaneringen)

Jag har tidigare skrivit att min budget och skuldrådgivare inte tog med min o.b i beräkningen, jag har nu bestämt mig för att skicka in en omprövning. Jag har kollat ett år bak i tiden och tillsammans med min förra löneförhöjning har jag ett överskott på 3300 före skatt per månad.

Jag tycker dock det är konstigt att ingen borgenär tyckte att jag hade för hög inkomst vid förra deklarationen.

Det jag nu sitter och är livrädd för är att någon ska ha invändningar på att jag sparat i aktier eftersom det syns som överskott av kapital i deklarationen, trots att jag enbart sparat av de pengar jag haft varje månad.

Suck! :facepleading:
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Jag håller med Dig i det mesta du skriver, men att kunna ge dina barn ”allt dom vill ha” under pågående löneutmätning/skuldsanering är nog en liten överdrift eller så har dom ovanligt små pretentioner/krav... :)
Kanske överdrev en gnutta men kommer kunna ge dom det där tv spelet dom önskat i flera år, märkeskläder (via rea), åka på mini semestrar etc som dom har gått miste om allt för många år tyvärr.

Fick släppa 3 denna månad och resten nästa så får se vad det slutar i. Sanering är ansökt i början av Juni så hoppas på att få inledande innan utmätning börjar
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Idag togs en kreditupplysning på mig och ångesten är total. (Jag vet att dom kommer ta upplysningar genom hela skuldsaneringen)

Jag har tidigare skrivit att min budget och skuldrådgivare inte tog med min o.b i beräkningen, jag har nu bestämt mig för att skicka in en omprövning. Jag har kollat ett år bak i tiden och tillsammans med min förra löneförhöjning har jag ett överskott på 3300 före skatt per månad.

Jag tycker dock det är konstigt att ingen borgenär tyckte att jag hade för hög inkomst vid förra deklarationen.

Det jag nu sitter och är livrädd för är att någon ska ha invändningar på att jag sparat i aktier eftersom det syns som överskott av kapital i deklarationen, trots att jag enbart sparat av de pengar jag haft varje månad.

Suck! :facepleading:

Visst räknar man ihop O.B för de senaste tolv månaderna och delar med tolv för att få ut ett snitt för hur mycket inkomsten har ökat per månad? :rolleyes:
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Visst räknar man ihop O.B för de senaste tolv månaderna och delar med tolv för att få ut ett snitt för hur mycket inkomsten har ökat per månad? :rolleyes:
Ja, ob ska räknas in och din beräkning är rimlig.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp